Material Details

Toxicological considerations of clinically applicable nanoparticles

الاعتبارات السمية للجسيمات النانوية القابلة للتطبيق سريريا

09th February, 2017
1201
Views

العربية

 

Download
(53 times downloaded)

Description:

Abstract
In recent years, nanoparticles (NPs) have increasingly found practical applications in technology, research and medicine. The small particle size coupled to their unique chemical and physical properties is thought to underlie their exploitable biomedical activities. Here, we review current toxicity studies of NPs with clinical potential. Mechanisms of cytotoxicity are discussed and the problem of extrapolating knowledge gained from cell-based studies into a human scenario is highlighted. The so-called 'proof-of-principle' approach, whereby ultra-high NP concentrations are used to ensure cytotoxicity, is evaluated on the basis of two considerations; firstly, from a scientific perspective, the concentrations used are in no way related to the actual doses required which, in many instances, discourages further vital investigations. Secondly, these inaccurate results cast doubt on the science of nanomedicine and thus, quite dangerously, encourage unnecessary alarm in the public. In this context, the discrepancies between in vitro and in vivo results are described along with the need for a unifying protocol for reliable and realistic toxicity reports.

الملخص:

في السنوات الأخيرة، تمّ إدراج الجسيمات النانوية (NPs) على نحو متزايد في التطبيقات العملية في مجال التكنولوجيا والأبحاث والطب.  ويعتقد أن حجم الجسيمات الصغير بالإضافة إلى خصائصها الفيزيائية والكيميائية الفريدة تكمن وراء إمكانية استخدامها في الأنشطة الطبية الحيوية. نستعرض في هذه المقالة الدراسات السمية الحديثة المتعلّقة بـ (NPs) والتطبيقات السريرية. كما سنناقش آليات السمية الخلوية، ونسلط الضوء على مشكلة المعرفة الاستقرائيّة التي تمّ التوصل إليها من الدراسات المعتمدة على الخلايا وذلك في الإطار الإنساني. وقد تم تقييم ما يسمى بطريقة "إثبات المبدأ"، والتي يتم خلالها استخدام تراكيز عالية جدا من (NPs) لتأكيد حصول السمية الخلوية، وذلك على أساس اعتبارين اثنين: أولاً من الناحية العلمية، لا ترتبط التراكيز المستخدمة على الإطلاق بالجرعات الفعلية المطلوبة التي لا تشجع في كثير من الحالات على إجراء المزيد من التحقيقات الحيوية. ثانياً تثير هذه النتائج غير الدقيقة نوعاً من الشكوك حول علم الطب النانوي، وبالتالي، وبشيء من الخطورة، تشجع التنبيه بالعموم.
في هذا المقالة، تم وصف العديد من التناقضات بين النتائج المختبرية والنتائج في العضوية الحيّة مع الإشارة إلى الحاجة لوجود بروتوكول موحّد لتقارير سمية موثوقة وواقعية.


DermatologyGastroenterologyNanotechnologyNeurologyPulmonary & Respiratory MedicineToxicology



Elsevier


Click Here


Citation: Yildirimer L., Thanh N.T. Loizidou M. and Seifalian A.M. Toxicology and clinical potential of nanoparticles. Nano Today. (2011);6(6):585-607.

Share: